Un deuxième anniversaire

C’est en préparant le deuxième anniversaire de la galerie que j’écris cet édito. Tout à coup un souvenir refait surface, alors que je suis en attente des mots. Lorsque j’ai quitté l’Oise, il a fallu ranger un bureau qui racontait plus de quinze années d’expositions ainsi que d’autres événements artistiques et poétiques. Une des grandes difficultés a été de me séparer des quelques cinq cent dossiers d’artistes. Certains étaient très succincts, d’autres étaient extrêmement soignés et très illustrés avec parfois de superbes photos. Comment gérer ce stock ? Devais-je contacter chacun pour renvoyer ces dossiers qui avaient parfois perdu leur actualité ? De nombreux artistes ont maintenant un site. Après de longues journées d’hésitation, j’ai chargé ma voiture pour rouler vers une déchetterie. C’était une affreuse journée. Aujourd’hui, un simple souvenir.

Depuis toujours, les artistes que je présente ou représente, sont tous engagés dans cette vie, riche de liberté et de difficultés. La qualité de leur travail prend naissance par la maîtrise d’une technique mise au service d’une passion vers un élan de recherches et de découvertes sans cesse renouvelé. Ce n’est pas le sujet qui est important, qui est émouvant, mais bien la vision que l’artiste a de cet objet ou de cette scène de vie. L’artiste offre une interprétation, imprégnée d’une culture et d’une époque. C’est en cela qu’il se différencie de la nature. Il s’agit de son mode de participation au monde, au travers de son propre univers. Aussi, au delà des mots, au delà des sons, la vibration d’un tableau, l’aura d’une sculpture réveillent souvent dans l’intimité un dialogue inattendu.

La galerie garde une véritable ambition, celle d’offrir à chacun une invitation au rêve et au voyage. Pour certains un vrai moment de poésie, pour d’autres l’émerveillement d’une diversité, ou encore l’observation minutieuse des techniques présentées.

Bénédicte Giniaux, janvier 2013

Edito 2017

Ce matin, je suis partie marcher le long de la Dordogne

Edito 2014

Offrir à chacun une invitation au rêve et au voyage

Edito 2012

Transcender une émotion, rendre hommage, dénoncer une réalité, tendre vers un mouvement…

Edito 2011

Dans chaque atelier il y a quelque chose à découvrir, à comprendre et à partager

Edito 2010

Le fait d’être à l’écoute d’artistes, d’être dans l’échange et le partage d’émotions est une motivation quotidienne et un véritable bonheur.

Committed to living artists for more than 25 years, Bénédicte Giniaux started in the Oise and Paris regions before moving to Bergerac, Dordogne, where she opened her own art gallery in 2011.
In the heart of the historic centre of this charming city, the gallery presents the work of twenty permanent artists. The figurative art, which is here always customised and stylised, remains a priority, through various themes (the world of humans and animals, journeys, nudes, everyday life scenes and still-life paintings). Numerous abstract artworks are also on display.
In this art gallery, poetry, tenderness, humour and life stories are predominant. The artworks are signed by professional artists deeply committed to their work. Some of them even have a solid reputation abroad.
From small to large formats, the artworks are made of bronze, terra cotta, raku, iron, Corten steel, stainless steel, wood, glass fusion, etching, engraving, drawing, collage, watercolour, pastel, acrylic paint, oil paint, photography…

The gallery is run with passion by Bénédicte Giniaux. All her energy is dedicated to various artists, from France and abroad, with whom she chose to work and on long-term partnerships. They work hands-in-hands with a mutual confidence.
Throughout the year, various events give the gallery its tempo: solo or collective exhibitions, in situ with the permanent artists of the gallery, as well as outdoor exhibitions in partnership with important places, such as this summer exhibition at the Château des Vigiers.

“Over the past nine years, the Bénédicte Giniaux art gallery has been able to win over and retain an audience of amateurs and collectors from all over the region and passing through the Dordogne. The quality of the selected artworks, as well as the friendliness of the reception, undoubtedly make it one of the most important art galleries in Nouvelle-Aquitaine.” Florence Peyron

“I have always been working with artists from whom the sensibility and the creative techniques passionate me. I appreciate their investment, their commitment, their artistic search as well as the way they look at their own work. Some of them are present since the beginning of my activities, and when new artists fit in the gallery, my selection criterion are mainly linked with their professional background and I look for long-term partnerships.
All the sculptures and all the paintings are one-offs. Regarding the bronze sculptures, casted in limited edition and numbered, each one of them is called “Épreuve originale”. I never put on display artworks made from resin, neither for indoor nor outdoor.
All the artworks are technically mastered, and I always deliver a certificate of authenticity, alongside a text of introduction or a catalogue about the artist.”
Bénédicte Giniaux

Bénédicte Giniaux dans sa galerie à Bergerac

Over the past nine years, the Bénédicte Giniaux art gallery has been able to win over and retain an audience of amateurs and collectors from all over the region and passing through the Dordogne. The quality of the selected artworks, as well as the friendliness of the reception, undoubtedly make it one of the most important art galleries in Nouvelle-Aquitaine.”   Florence Peyron

“I have always been working with artists from whom the sensibility and the creative techniques passionate me. I appreciate their investment, their commitment, their artistic search as well as the way they look at their own work. Some of them are present since the beginning of my activities, and when new artists fit in the gallery, my selection criterion are mainly linked with their professional background and I look for long-term partnerships.
All the sculptures and all the paintings are one-offs. Regarding the bronze sculptures, casted in limited edition and numbered, each one of them is called “Épreuve originale”. I never put on display artworks made from resin, neither for indoor nor outdoor.
All the artworks are technically mastered, and I always deliver a certificate of authenticity, alongside a text of introduction or a catalogue about the artist.”
Bénédicte Giniaux